Zwierciadło nieskończoności

W związku z coraz częstszym pojawianiem się naszego Koła na różnych imprezach mających na celu promocję działalności zarówno naszej, jak i Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych postanowiliśmy stworzyć jakiś gadżet mający na celu przykuwanie uwagi wśród odwiedzających.
A skoro ma zwracać uwagę, to niech świeci!
To nie jest nasze

Wybór padł na dość popularne "zwierciadło nieskończoności". Ale nie bylibyśmy sobą budując po prostu kolejny egzemplarz oklepanego już pomysłu. Postanowiliśmy nieco ten pomysł udziwnić.

Nasze zwierciadło jest zbudowane wewnątrz popularnego na całym świecie stolika LACK, dostępnego w sklepach IKEA na całym świecie. Dodatkowo, podzieliliśmy diody na 12 sekcji, a każda z tych sekcji ma 3 składowe kolory RGB.

Kolejnym atutem stolika jest jego wartość edukacyjna - wewnątrz zabudowaliśmy jedynie obwody zasilające i sterujące bezpośrednio diodami. Układ odpowiadający za sterowanie 36 sekcjami diod jest dołączany z zewnątrz. Dzięki zastosowaniu elektroniki pośredniczącej można podłączyć w roli sterownika niemal dowolne urządzenie od przycisków czy przekaźników, przez proste układy logiczne, mikrokontrolery, aż po układy FPGA czy komputery.
Daje to świetne możliwości wytłumaczenia mniej doświadczonym członkom koła wielu niuansów tworzenia mikrosystemów - ot, choćby dlaczego warto używać sprzętowych peryferiów do regulacji jasności zamiast używać pętli w programie głównym.

Zaprezentowane w tym artykule filmy z pierwszych prób sprawdzających efekt wizualny stolika. Modułem sterującym była płytka FRDM-KL25Z od Freescale, która jednak nie podołała w pełni zadaniu - regulacja jasności tylu kanałów musiała być opracowana programowo, co spowodowało, że efekt migotania był widoczny już przy 20 możliwych nastawach jasności i zużyciu ponad 90% czasu procesora na obsługę LED.

W tej chwili trwa opracowywanie oprogramowania na układ typu PSoC, będący odpowiednikiem procesora obudowanego kawałkiem układu FPGA. Dzięki temu możemy "zaszyć w sprzęcie" 18 dwukanałowych sterowników PWM o rozdzielczości 8 bitów na każdy kanał, dzięki czemu całkowicie odciążamy mikroprocesor przy zachowaniu dobrej jakości efektu wizualnego